Witaminy to substancje, związki organiczne, które są niezbędne do przebiegu wielu bardzo ważnych procesów życiowych. Uczestniczą w procesach biochemicznych, są doskonałymi koenzymami czyli substancjami potrzebnymi do prawidłowego działanie enzymów, białek katalizujących uczestniczących w przemianie materii.
Można je podzielić według wielu kryteria. Jedne muszą być dostarczane do organizmu, natomiast istnieją witaminy które są syntetyzowane w organizmie.

Dokładna rola witamin została odkryta dopiero na początku XX wieku, przez Kazimierza Funka. To on zauważył iż witaminy oprócz składników budulcowych i źródeł energii poprawiają przebieg procesów życiowych. Od tej pory witaminy są wykorzystywane do zwalczania wielu chorób, szczególnie awitaminozy jak również do innych celów: w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.
Witaminy są związkami o niewielkiej trwałości, są wrażliwe na wysoka temperaturę, światło tlen, alkaliczne środowisko. Nadmierna ilość spożywanych witamin jest wydalana z moczem na zewnątrz, jednak niektóre z nich mogą kumulować się w narządach co jest niebezpieczne dla zdrowia.
Ciekawym przykładem witaminy jest kwas askorbinowy –witamina C. Jest to witamina, której człowiek nie jest w stanie sam wytworzyć podczas gdy organizmy roślinne i zwierzęce doskonale sobie radzą z jej wytwarzaniem.
Główny podział witamin obejmuje rozpuszczalność w wodzie: witamina C, wszystkie witaminy B, oraz w tłuszczach – A, D, E, K.
Głównym źródłem witamin rozpuszczalnych w wodzie są produkty roślinne: owoce, warzywa, produkty skrobiowe. Natomiast źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach są oleje  roślinne, kiełki pszenicy i soi, orzechy, ryby morskie.
Inny podział obejmuje witaminy ze względu na swoja rolę. Tu należy wspomnieć o witaminach antyoksydacyjnych:  β-karoten, będący prowitaminą witaminy A i znajdujący się głównie w „żółtych i czerwonych” warzywach i owocach: marchwi, papryce, dyni, pomidorach, morelach; witamina C, której źródłem  są nie tylko owoce cytrusowe, występuje bowiem także w ziemniakach, natce pietruszki, kapuście, szczypiorku, papryce, pomidorach, porzeczkach oraz innych owocach (dziennej dawki witaminy C dostarcza 1 szklanka soku z pomarańczy); oraz witamina E, którą znajdujemy w olejach roślinnych, kiełkach, orzechach oraz owocach morza.
Witaminy o właściwościach antyoksydacyjnych, przeciwutleniających chroni organizm przed negatywnym wpływem wolnych rodników. Stąd warto pamiętać aby dieta była urozmaicona, bogata w warzywa i owoce, kasze by dostarczyć odpowiednią ilość antyoksydantów i pozostałych witamin potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zaleca się spożywanie oliwy z oliwek oraz oleju rzepakowego w celu dostarczenia witaminy E.

CO ZABURZA GOSPODARKĘ WITAMIN?
Obecny styl życia sprawia, iż składniki, które spożywamy są wysoce przetworzone, zawierają zmniejszoną zawartość witamin i minerałów  lub jej całkowity brak. Dodatkowo na zawartość witamin w owocach i warzywach ma również wiele innych czynników takich jak: klimat, stopień dojrzałości i metody zbiorów, oraz przechowywanie.
Gospodarka witamin może zostać jeszcze zaburzona poprzez stosowanie różnego rodzaju leków (tabletki antykoncepcyjne, środki uspakajające i przeciwbólowe), które zmieniają sposób ich przyswajania i magazynowania.

ROLA I WCHŁANIALNOŚĆ WITAMIN
Na biodostępność witamin czyli stopień w jakim witamina może być wchłonięta i przez organizm wykorzystana ma wpływ forma chemiczna w jakiej witamina występuje w żywności, np. niacyna występuje w zbożach (około 30%) w postaci trudno przyswajalnych połączeń. Biodostępność witaminy B6 w formie glikozydów jest mniejsza w porównaniu w wolną pirydoksyną. Stopień wchłaniania zazwyczaj maleje także wraz ze wzrostem ilości spożywanej witaminy, np. przy dużym spożyciu witaminy A i E wykorzystanie ich jest mniej efektywne.

Również skład pożywienia wpływa na wykorzystanie witamin. Bardzo ważną rolę w procesie wchłaniania witaminy E odgrywają lipidy oraz ilość i jakość białka zawartego w pożywieniu. Natomiast duża zawartość błonnika w diecie znacznie obniża biodostępność witaminy A. Obecność w żywności substancji nieodżywczych, tj. antywitamin blokujących działanie witamin, wpływa znacząco na przyswajalność witamin (awidyna z jaja kurzego blokuje biotynę).
Duża zawartość sacharydów w diecie zwiększa zapotrzebowanie na witaminy z grupy B. Ujemnie wpływa na biodostępność i metabolizm witamin rozpuszczalnych w wodzie spożywanie używek (kawa, herbata, alkohol), palenie papierosów, a także niektóre leki.
Zdrowie organizmu, funkcjonowanie przewodu pokarmowego, choroby, odżywianie, stresy, stosowanie leków, są ważnymi czynnikami wpływającymi na biodostępność witamin. Z tego m.in. względu dzienne zapotrzebowanie na nie waha się od kilku mikrogramów do kilkudziesięciu miligramów i zależy od wieku, płci, stopnia ciężkości wykonywanej pracy, warunków bytowania, stanu fizjologicznego.
Niewystarczające spożycie witamin może spowodować zaburzenia w organizmie i zahamowanie rozwoju u niemowląt, dzieci i młodzieży. Oprócz roli bio- katalizatorów w procesach metabolicznych organizmu niektóre witaminy mają znaczenie w zapobieganiu pewnym chorobom, określanym mianem cywilizacyjnych. Niedobory witaminy C i E zwiększają ryzyko zmian miażdżycowych, choroby niedokrwiennej serca oraz zawału serca.
Witaminy antyoksydacyjne pełnią ważna rolę w zapobieganiu niektórym procesom nowotworowym, np. rakowi żołądka, przełyku i jelita grubego.
Poszczególne witaminy działają jednak odmiennie i pełnią w organizmie specyficzne funkcje. O właściwym wykorzystaniu energetycznych i budulcowych składników odżywczych decydują witaminy B1, B2, B6 PP, prawidłowy wzrost i rozwój organizmu warunkują zaś witaminy A i D. Prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego zapewniają z kolei witaminy B1, B6, PP, a zmysłu wzroku – witamina A. Swoją odporność organizm zawdzięcza witaminom A, C, i B5 (kwas pantotenowy), stan układu krwionośnego zależy zaś od witamin: K, C, B12 i B9 (folacyna).

POCHODZENIE WITAMIN

Witaminy to związki pochodzenia naturalnego. Większość witamin można otrzymać z surowców naturalnych. Występuja w formie kapsułki, tabletki, proszku lub roztworu, również pochodzą z produktów spożywczych. Chociaż wiele witamin można zsyntetyzować w laboratorium, większość izoluje się z powszechnie dostępnych źródeł naturalnych.
Na przykład witamina A pochodzi zwykle z rybiej wątroby, witaminy z grupy B otrzymuje się z drożdży lub wątroby. Witaminę C najlepiej izolować z owoców dzikiej róży, zbieranych po opadnięciu płatków. Natomiast witaminę E otrzymuje się zwykle z nasion zbóż, zarodków pszenicy oraz soi.

POSTAĆ WITAMIN
Każdy organizm ma inne potrzeby na witaminy, stad na rynku witaminy występują w różnych postaciach, w różnych formach.
Tabletki są najczęściej spotykaną i najwygodniejszą formą. Są łatwe do przechowania, przenoszenia, mają dłuższy okres przechowywania niż proszek czy roztwór, a także nie można ich sfałszować.
Kapsułki mogą być pokryte specjalną warstwą, która zabezpiecza je przed rozpuszczeniem w kwaśnej treści żołądka i pozwala dotrzeć w niezmienionej postaci i rozpuścić się dopiero w świetle jelita.
Kapsułki podobnie jak tabletki są wygodne i łatwe do przechowywania. Wykorzystywane są do konfekcjonowania rozpuszczalnych w tłuszczach witamin, np. A, D i E. Zawierają mniej podłoża (substancji obojętnej, np. cukru) niż tabletki.
Kapsułki żelatynowe wytwarza się z żelatyny – surowca pochodzenia zwierzęcego. Aby zapobiec procesom utleniania, muszą być przechowywane w suchym, chłodnym miejscu, bez dostępu promieniowania słonecznego.
Kapsułki roślinne nie zawierają substancji pochodzenia zwierzęcego, węglowodanów, skrobi i innych alergenów. Wytwarza się je z celulozy i włókien roślinnych drzew, które są odporne na inwazję bakterii i grzybów. Nie są wrażliwe na wysoką temperaturę. Można trzymać je również w suchym, zimnym miejscu, gdzie kapsułki żelatynowe stają się kruche. Niestety, mogą reagować z wieloma składnikami i dlatego nie są powszechnie stosowane. Są również znacznie droższe.
Kapsułki miękkie lub żelowe to delikatne kapsułki żelatynowe, według wielu osób łatwiejsze do połknięcia niż zwykłe kapsułki. Tak jak tabletki i kapsułki, aby uwolnić substancję czynną, muszą zostać strawione w przewodzie pokarmowym, dlatego działają wolniej niż roztwór czy proszek.
Proszki mogą zawierać substancję czynną w dużym stężeniu (np. 1 łyżka stołowa proszku może zawierać nawet 4 g witaminy C). Brak tu wypełniaczy, środków wiążących czy innych dodatków, co jest szczególnie ważne dla alergików.
Roztwory można mieszać z innymi płynami, zalecane są dla osób, które nie mogą połykać kapsułek czy tabletek.
Spreje doustne dostarczają niewielką ilość substancji czynnej bezpośrednio na śluzówkę jamy ustnej, skąd jest wchłaniana wprost do krwi, omijając przewód pokarmowy.
Tabletki podjęzykowe rozpuszczają się łatwo pod językiem.
Najlepsza  forma suplementacji witaminy B12 to tabletki podjęzykowe, gdyż w ten sposób najłatwiej się ona wchłania).

WITAMINY SYNTETYCZNE I NATURALNE
Witaminy pozyskiwane w laboratoriach w sposób syntetyczny są o wiele tańsze, lecz bardziej niekorzystne dla układu pokarmowego. Witaminy syntetyczne tak jak i naturalne posiadają te same właściwości. Przykładowo witamina C wytworzona syntetycznie to nic innego jak kwas askorbinowy, natomiast witamina C pozyskana w sposób naturalny z owoców dzikiej róży zawiera dodatkowo bioflawonoidy co zwiększa jej aktywność. Naturalna witamina E, na którą mogą składać się wszystkie tokoferole, a nie tylko alfa, jest silniejsza i lepiej wchłaniana niż jej syntetyczny odpowiednik.
Stosowanie naturalnych witaminach rzadziej zaburza układ pokarmowy i znacznie rzadziej dochodzi do objawów toksycznych przy przyjmowaniu dawek wyższych niż zalecane.
Różnica między substancjami nieorganicznymi a organicznymi nie jest tym samym co między naturalnymi a syntetycznymi. Wszystkie witaminy należą do związków organicznych, do których zalicza się substancje zawierające atomy węgla.

CHELATOWANIE
Niewielka ilość zawartych w diecie nieorganicznych związków żelaza zostaje wchłoniętych z przewodu pokarmowego.
Chelatowanie to proces, w którym związki mineralne ulegają przekształceniom do form, które mogą zostać wchłonięte z przewodu pokarmowego. Większość dostarczanych organizmowi związków mineralnych nie została poddana procesowi chelatowania i dlatego najpierw podlegają one procesom trawiennym, które przekształcą je w formy wchłanialne ze światła przewodu pokarmowego. U wielu ludzi naturalne procesy chelatowania nie są zbyt wydajne i dlatego odnoszą oni minimalną korzyść z przyjmowanych związków mineralnych.
Kiedy zdamy sobie sprawę z faktu, że organizm nie wykorzystuje wszystkiego, co zjadamy, że u większości z nas procesy wchłaniania nie są zbyt wydajne, że tylko 2 do 10% nieorganicznego żelaza ulega przyswojeniu, a 50% z niego w dalszym etapie ulega eliminacji, zrozumiemy, jak ważne jest przyjmowanie minerałów w formie chelatów. Przyswajalność ich jest 3 do 10 razy większa niż substancji niechelatowanych.

CZAS UWALNIANIA
Produkcja wielu witamin posiada możliwość wydłużonego w czasie uwalniania substancji. Witaminy w formie mikropaletek są umieszczane w substancji, której czas rozpuszczania pozwala na trzy-, a nawet sześciogodzinne powolne uwalnianie substancji czynnej. Większość witamin jest rozpuszczalna w wodzie i nie może być magazynowana w ustroju człowieka. Są szybko wchłaniane do krwiobiegu i bez względu na to, jak duża dawka została przyjęta, wydalane są z moczem w ciągu 2-3 godzin. Natomiast preparaty o przedłużonym działaniu zapewniają stabilny, wysoki poziom w surowicy krwi i mniejsze wydalanie.

DODATKI DO WITAMIN
Aplikując witaminy, należy wiedzieć, że każdy preparat oprócz substancji czynnych zawiera składniki, niekiedy nie wyszczególnione na etykiecie. Wypełniacze, lepiszcze, związki ułatwiające połknięcie i inne nie muszą być umieszczane w składzie i producenci często ich nie wymieniają.
Substancje rozcieńczające lub wypełniacze to związki obojętne dodawane do tabletek w celu zwiększenia ich objętości i nadania im właściwej wielkości. W lepszych firmach wykorzystywany jest fosforan wapniowy, który poza tym jest doskonałym źródłem wapnia i fosforu. Ten biały proszek otrzymuje się z oczyszczonych skał mineralnych. Niekiedy stosuje się w tym celu sorbitol i celulozę (włókno roślinne).
Substancje wiążące wykorzystuje się jako spoiwo łączące sproszkowane substancje i nadające im np. formę tabletki czy granulatu. Najbardziej nadaje się do tego celuloza i etyloceluloza. Celuloza jest głównym składnikiem włókien roślinnych. Niekiedy używa się lecytyny i sorbitolu. Innym lepiszczem, które może być wykorzystane, którego jednak należy unikać, jest guma arabska – substancja roślinna uznana za bezpieczną przez FDA, choć mogąca u astmatyków, alergików i kobiet w ciąży wywołać atak astmy.
Substancje poślizgowe substancje zapobiegające przyklejaniu się tabletek do wytwarzającego je urządzenia. Najczęściej wykorzystuje się w tym celu stearynian wapniowy i krzemionkę. Stearynian wapniowy otrzymuje się z naturalnych olejów roślinnych, krzemionka to naturalny biały proszek. Niekiedy stosuje się również stearynian magnezowy.
Związki ułatwiające rozpadanie się tabletek to m.in. guma arabska, algina i alginaty. Dzięki nim tabletka szybciej ulega rozkładowi lub trawieniu po przyjęciu.
Barwniki poprawiają estetykę tabletek. Barwniki pochodzenia naturalnego, np. chlorofil, są najlepsze.
Słodziki wykorzystywane są w tabletkach do żucia. Słodzikami są zwykle fruktoza (cukier owocowy), maltodekstryny, sorbitol lub maltoza. Renomowane firmy rzadko dodają cukier do swoich leków.
Substancje pokrywające chronią tabletkę. Maskują również nieprzyjemny smak lub zapach, a także ułatwiają połknięcie. Do substancji tych należy m.in. naturalna, otrzymywana z białka zbóż. Często używany jest także wosk brazylijski, naturalny produkt uzyskiwany z drzew palmowych.
Dodatki wysuszające zapobiegają absorpcji wody przez substancje higroskopijne. Najczęściej wykorzystuje się w tym celu żel krzemionkowy.
Przechowywanie
Preparaty witamin i soli mineralnych powinny być przechowywane w chłodnym, ciemnym miejscu, w dobrze zamkniętym – najlepiej nieprzezroczystym – opakowaniu.
Nie trzeba przechowywać ich w lodówce. Aby uchronić je przed wilgocią, wystarczy włożyć na dno buteleczki kilka ziaren ryżu, który będzie odgrywał rolę naturalnego absorbentu.
Witaminy można przechowywać w chłodnym, ciemnym miejscu w oryginalnie zamkniętym opakowaniu przez dwa, trzy lata.
Należy kupować wyłącznie preparaty z podaną datą ważności. Otwarte opakowanie skraca czas przechowywania do sześciu miesięcy.
Spożyte witaminy organizm wydala z moczem w ciągu czterech godzin, dotyczy to szczególnie witaminy C i B. Przyjęte na czczo witaminy C lub B są wydalane już po dwóch godzinach.
Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – A, D, E i K – pozostają w ustroju dłużej, przez około 24 godziny, chociaż nadmiar może być przez jakiś czas magazynowany w wątrobie. Witamina A i E w formie suchej nie pozostaje tak długo w organizmie.

KIEDY SUPLEMENTACJA WITAMIN JEST WSKAZANA?
Organizm człowieka pracuje 24 godziny na dobę. Komórki ustroju nigdy nie śpią i nie mogą żyć bez stałego dopływu tlenu i substancji odżywczych. Dlatego, aby uzyskać jak najlepszy wynik, warto przyjmować suplementację regularnie w ciągu dnia.
Jeśli stosujesz suplementację raz dziennie, przyjmuj preparat w porze obiadowej, nigdy ze śniadaniem.
Najlepiej przyjmować preparat w trakcie posiłków lub bezpośrednio po nich.
Witaminy to związki organiczne najlepiej absorbowane z pożywieniem i związkami mineralnymi. Ponieważ witaminy rozpuszczalne w wodzie (szczególnie B i C) są szybko wydalane z moczem, przyjmowanie ich ze śniadaniem, w porze lunchu i obiadu zapewnia najwyższy ich poziom w ustroju. Jeśli połykanie preparatów po każdym posiłku nie jest wygodne, wtedy połowę dawki należy wziąć po śniadaniu, a pozostałą część po obiedzie.
Jeśli chcesz przyjmować witaminy jeden raz dziennie, należy połączyć to z najobfitszym posiłkiem.
Należy pamiętać, że sole mineralne są niezbędne do prawidłowego wchłaniania witamin, dlatego trzeba przyjmować je razem.
Zapotrzebowanie na sole mineralne i witaminy jest różne; zależy od płci, wieku, stanu zdrowia, trybu życia, codziennych stresów i ograniczeń dietetycznych. Zmiana pracy, przebyte choroby, urazy fizyczne i emocjonalne wymagają odpowiedniej suplementacji określonych związków.

Właściwe funkcjonowanie organizmu jest uzależnione w dużej mierze od zdrowego układu pokarmowego. Głównie chodzi o prawidłowe funkcjonowanie przyjaznej flory bakteryjnej. Istnieje szereg czynników, które mają ogromny wpływ na nasze zdrowie m.in.: niezdrowy styl życia, picie alkoholu, zanieczyszczone środowisko, niektóre lekarstwa (np. antybiotyki) mogą niszczyć florę jelitową, co w konsekwencji może prowadzić do namnażania się niekorzystnych dla organizmu bakterii.

Przewód pokarmowy człowieka zaopatrzony jest w ogromną ilość różnorodnych mikroorganizmów, określanych mianem flory jelitowej. Masa bakterii zasiedlających przewód pokarmowy dorosłego człowieka wynosi nawet 1,5 kg. Część z nich to tzw. bakterie probiotyczne, które wywierają korzystny wpływ na funkcjonowanie ludzkiego organizmu.  Jednakże inne bakterie mogą być zdecydowanie szkodliwe. Stan równowagi mikrobiologicznej jelit może zostać łatwo zakłócony poprzez działanie różnych czynników takich jak: niewłaściwa dieta (zbyt ostre pokarmy, alkohol), terapie antybiotykowe, stres, zaburzenia trawienia, zastój treści pokarmowych, palenie tytoniu, biegunki, podróże, starzenie się organizmu.

Produkt AC Zymes uzupełnia dietę w żywe kultury bakterii Lactobacillus acidopillus.

1 kapsułka dostarcza aż 2 miliardy tych użytecznych bakterii probiotycznych.

SKŁAD AC ZYMES

  • Żywe kultury bakterii Lactobacillus acidophillus – 2 miliardy


DAWKOWANIE AC ZYMES

  • 1 kapsułka dziennie pomiędzy posiłkami (na pusty żołądek)


ZAWARTOŚĆ AC ZYMES

  • 100 kapsułek

 

UWAGI!
Suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut (zamiennik) zróżnicowanej diety.
Zrównoważony sposób żywienia i zdrowy tryb życia jest ważny dla funkcjonowania organizmu.
Produkt należy przechowywać zamknięty, w suchym i chłodnym miejscu.
Suplementy diety powinny być przechowywane w sposób niedostępny dla małych dzieci.