Fosfor ( P )

Obecny w każdej komórce organizmu. Do jego prawidłowego działania niezbędny jest wapń i wit. C. Jest to pierwiastek niemetaliczny. Bierze udział w fizjologicznych reakcjach chemicznych ustroju. Jest konieczny do powstania prawidłowej struktury kości i zębów, właśnie w nich znajduje się przeważająca jego część.
Przyswajanie niacyny nie jest możliwe bez fosforu.
Jest istotnym czynnikiem wpływającym na regularną pracę serca oraz na normalną funkcję nerek.
Potrzebny do przenoszenia impulsów nerwowych.

Zalecana dawka dzienna

  • dla dorosłych zdrowych osób wynosi 800-1200 mg,
  • dla kobiet w ciąży i karmiących matek 1200 mg.


Jakie skutki ma dla naszego organizmu

  • Wspomaga proces wzrastania i naprawy uszkodzonych tkanek.
  • Biorąc udział w metabolizmie tłuszczów i skrobi, dostarcza energii ustrojowi.
  • Łagodzi dolegliwości bólowe w zapaleniu stawów.
  • Korzystnie wpływa na stan zębów i dziąseł.


Schorzenia wywołane niedoborem
Ataksja (zaburzenia koordynacji ruchowej). Wyczerpanie nerwowe, utrata żywotności, ogólne osłabienie, nerwowość i zawroty głowy. Gdy stosunek wapnia do fosforu jest niski, wówczas występuje zrzeszotnienie kości.

Skutki przedawkowania
Nadmiar fosforu powoduje strącanie tego pierwiastka w drogach moczowych, w postaci nierozpuszczalnego fosforanu wapnia.

Najlepsze naturalne źródła fosforu to
Ryby, tran, drób, mięso, żółtko jaj, orzechy, produkty mleczne, migdały, otręby ryżowe i pszeniczne, kiełki, nasiona dyni, soczewica, soja, słonecznik, jęczmień, fasola, rosół czy szpik kostny kapusta, marchewka, sery (Roquefort, ementaler), kukurydza, rzeżucha, proso, owies, oliwki, ryż, sezam.
Otręby są bogate w fosfor, ale trudne do strawienia. Wchodząc do jelit pobierają dużo wody i ściany jelit stają się suche, a więc zamiast leczyć zaparcia wzmagają je.
Jęczmień ma wiele fosforu i krzemu. Fasola ma 39% fosforu i 3% popiołu. Jest to bardzo dobry, pokarm dla rosnących dzieci i korzystny dla nerek. Dobrym pokarmem są ryby (najlepszą witlinek — Merlangus uulgaris), zawiera wiele cennego tłuszczu, potrzebnego w szpiku kostnym. Soczewica jest bardzo dobra dla pracujących fizycznie. Jest w niej fosfor i fosforan potasu.
Mleko krowie zawiera Ca, K, Cl i P a kozie F, P, K i Cl. Szczególnie cenne jest kozie mleko, gdyż zawiera fosforan wapnia, chlorany sodu i potasu.

Warto zapamiętać, że
Zbyt mała ilość p w codziennej diecie może zaburzyć równowagę mineralną ustroju i obniżać poziom wapnia. Nasze posiłki są zwykle bogate w ten pierwiastek, występuje on bowiem w niemal wszystkich naturalnych produktach żywnościowych, dlatego ryzyko jego niedoboru jest znikome.
Osoby po czterdziestym roku życia powinny zmniejszyć spożycie mięsa, wzbogacić swoją dietę w warzywa i pić więcej mleka, bowiem w tym okresie wydalanie fosforu przez nerki jest osłabione i poziom wapnia ulega obniżeniu.
Należy zwracać uwagę na produkty konserwowane związkami fosforu i uwzględniać je w codziennym bilansie tego pierwiastka.

Zapytania z Google:

  • makroelementy fosfor
  • fosfor makroelement
  • źródła fosforu
  • żródło fosforu

Comments are closed.