Magnez ( Mg )

Podobnie jak wapń, jest to metal znajdujący się w płynach wewnątrzkomórkowych organizmu. Niezbędny do prawidłowego metabolizmu Ca, witaminy C, a także P, Na i K.
Jego ilość podajemy w miligramach. Nasz organizm zawiera średnio około 21 g magnezu.

Odgrywa ważną rolę w metabolizmie węglowodanów.
Znany jest jako pierwiastek antystresowy.
Deficyt magnezu często występuje u osób nadużywających alkoholu.

Dzienne zapotrzebowanie

  • dla dorosłych wynosi 250-500 mg.
  • rekomendowana dawka dla kobiet w ciąży i karmiących piersią to 300-355 mg.


Czym jest dla nas magnez

  • Niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mięśni i tkanki nerwowej.
  • Bierze udział w spalaniu tłuszczów i wytwarzaniu energii niezbędnej do funkcjonowania ustroju.
  • Pomocny w stanach depresji. W połączeniu z wapniem działa jak naturalny lek uspokajający. Łagodzi objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego.
  • Korzystnie wpływa na układ krążenia, odgrywa pewną rolę w prewencji zawałów serca.
  • Pomocny w zapobieganiu przedwczesnym porodom.
  • Przyczynia się do zapobiegania próchnicy.
  • Przeciwdziała tworzeniu się złogów wapnia, kamicy nerkowej i dróg żółciowych.
  • Przynosi ulgę w niestrawności.


Schorzenia wywołane niedoborem
Niedobór magnezu u ludzi powstaje z powodu jego braku w pożywieniu, w wyniku problemów z wchłanianiem tego minerału w jelitach lub z powodu nadmiernego wydzielania go z moczem (np. przy nadmiernym spożywaniu alkoholu lub stosowaniu środków moczopędnych). Taki stan może się, także pojawić podczas cukrzycy, chorób nerek i przy niektórych zaburzeniach hormonalnych. Niedobór magnezu może wzrastać stopniowo z biegiem czasu, prowadząc do takich objawów, jak uczucie niepokoju, zmęczenie, wyczerpanie, brak apetytu, zaburzenia hormonalne, mdłości, bezsenność, hypoglikemia, osłabienie mięśni, kurcze mięśni oraz tzw. zespół niespokojnych nóg. Obniżony poziom magnezu w organizmie może też być związany z napięciem przed menstruacją. Poważny niedobór tego minerału może spowodować nawet arytmię.

Objawy nadmiaru magnezu
Nadmiar magnezu to hipermagnezemia, duże dawki podawane dożylnie działają relaksująco, hipnotycznie, narkotycznie. Przewodnictwo nerwowe jest zablokowane. Występuje zwolnienie reakcji. W niewydolności nerek stężenie magnezu w surowicy ma tendencję do wzrostu.

Najlepszymi źródłami naturalnymi tego pierwiastka są
Występuje w bardzo wielu produktach, ale bardzo niewielka ilość jest przyswajana.
Główne źródła magnezu to orzechy, kiełki zbóż, pełne ziarna zbóż, zieleniny, jagody, kukurydza, kapusta, mniszek, pokrzywa, brązowy ryż, jabłka, suszone morele, awokado, banany, fasola, kokos, żywokost, endywia, figi, pieprz, mleko kozie, miód, soczewica, mięta, szpinak,  cebula, pietruszka, gruszki, rzeżucha, grejpfruty, czereśnie itd.
Produkty otrzymane z ziarna kakaowego, różnych orzechów, nasion soi, niektóre produkty pochodzenia morskiego zawierają stosunkowo znaczne ilości magnezu (100 — 400 mg/kg).
Całe ziarna zbóż, suszone nasiona fasoli i grochu mogą zawierać magnez w ilości 1,0 — 2,0 g/kg. Mleko ludzkie w ilości około 40 mg/l.
Mleko krowie około 120 mg/l.
Brązowy ryż zawiera 4—11 razy więcej Mg niż ryż polerowany, a otręby jeszcze więcej.

Warto wiedzieć,że
Kobiety przyjmujące tabletki antykoncepcyjne lub estrogeny powinny spożywać więcej bogatych w magnez produktów.
Osoby spożywające duże ilości orzechów, nasion oraz zielonych warzyw zwykle mają prawidłowy poziom magnezu, podobnie jak mieszkańcy obszarów, gdzie występuje twarda woda.
Bogata w magnez dieta pomaga obniżyć poziom ciśnienia tętniczego krwi u diabetyków z opornością na insulinę.
Obecność witaminy A, wapnia i fosforu zwiększa skuteczność magnezu. Niedobór magnezu może wywołać objawy związane z niedoborem witaminy B z drgawkami włącznie.

Polskie, zalecane przez Instytut Żywności i Żywienia, normy dziennego spożycia magnezu przewidują

  • młodzież męska i żeńska 13-20 lat – po 400 mg,
  • mężczyźni 21 -64 lat – po 400 mg,
  • kobiety 25 -59 lat – po 350 mg,
  • kobiety ciężarne (1 połowa ciąży) i karmiące – po 450 mg,
  • mężczyźni powyżej 65 lat i kobiety po 60, roku życia – po 350 mg.

Najnowsze badania alarmują, że ponad 75 % dorosłej populacji w krajach wysoko rozwiniętych nie spożywa dostatecznej ilości magnezu. W Polsce sytuacja jest jeszcze gorsza ze względu na duże zanieczyszczenie środowiska. Około 70% polskich gleb wykazuje niską zawartość magnezu, stąd rośliny mają coraz większe trudności z pobieraniem go z gleby.

Suplementy CaliVita zawierające w swym składzie magnez

Zapytania z Google:

  • magnez w ciy
  • makroelementy
  • magnez norma dzienna

Comments are closed.