Sód ( Na )

Sód i potas zostały odkryte równocześnie i oba odgrywają zasadniczą rolę w ustroju.
Duże spożycie sodu (soli kuchennej) może prowadzić do spadku stężenia potasu. Sód pomaga w utrzymaniu rozpuszczonych związków wapnia i innych pierwiastków w surowicy krwi.
Jego wchłanianie odbywa się w jelicie cienkim i żołądku, a następnie minerał jest filtrowany z krwi przez nerki. Zwykle ponad 90% sodu pobieranego z pożywienia jest wydalane z organizmu z moczem.

Dzienne zapotrzebowanie nie zostało dotychczas ustalone, jednak szacuje się je u zdrowych dorosłych na 500 mg.

Sód w naszym organizmie

  • Pomocny w zapobieganiu udarowi słonecznemu i niewydolności serca.
  • Odgrywa istotną rolę w utrzymaniu wysokiej sprawności nerwów i mięśni.
  • W organizmie ludzkim wraz z chlorem i potasem odgrywa decydującą rolę w regulacji równowagi kwasowo-zasadowej.
  • Jest współodpowiedzialny za utrzymanie właściwego ciśnienia osmotycznego w płynach ustrojowych.
  • Chroni organizm przed nadmierną utratą płynów.
  • Wpływa na zachowanie normalnej pobudliwości nerwów oraz mięśni.
  • Aktywny w płynach ustrojowych.
  • Przyczynia się do zasadowości limfy i krwi.
  • Zwiększa osmozę, neutralizuje kwasy, zwiększa perystaltykę jelit.
  • Odgrywa podstawową rolę w regulacji gospodarki wodnej.


Schorzenia wywołane niedoborem

Upośledzone trawienie węglowodanów, niekiedy neuralgie (ostre napady bólu wzdłuż jakiegoś nerwu lub jego rozgałęzienia).

Innym skutkiem niedoboru sodu jest hiponatremia. W stanach hiponatremicznych następują duże straty wody, wyraża się to szybkim zmniejszaniem masy ciała. Niedobór w organizmie może wystąpić w niewydolności kory nadnerczy, stanach obrzękowych, w schorzeniach nerek — objawia się skurczami mięśniowymi, kończyn i brzucha, bólami głowy, mdłościami, (depresją, kłótliwością).

Źródła naturalne
Sól kuchenna, ostrygi, marchew, buraki, karczochy, suszona wołowina, móżdżki, nerki, bekon, rosół za stawów cielęcych, sproszkowana serwatka z mleka koziego, surowe mleko kozie, figi, jabłka, seler, kokos, mniszek lekarski, śliwki, rodzynki, sezam, szpinak, truskawki, słonecznik. Może być również dostarczany w napojach chłodzących, wodzie mineralnej bogatej w ten pierwiastek lub w tabletkach od bólu głowy zawierających kwas acetylosalicylowy.

Toksyczność i przedawkowanie Na
Efekt toksyczności może ujawnić się po spożyciu 14 g sodu.
Dieta wysokosodowa może być odpowiedzialna za nadciśnienie.

Rady
Osoby borykające się z podwyższonym ciśnieniem tętniczym krwi powinny zmniejszyć spożycie soli, opierając się na informacjach zawartych na opakowaniach produktów żywnościowych. Łatwo nam jest dodawać sól do różnego rodzaju potraw, ale rezygnacja z niej może okazać się bardzo trudna. Warto unikać parówek, kiełbasek, konserwowanych solą wędlin, szynek, bekonu, konserw z wołowiną, a także ketchupu, sosu chili, sosu sojowego i musztardy. Również proszek do pieczenia, którego tak powszechnie używamy do pysznych wypieków, zawiera duże ilości sodu.

Zapytania z Google:

  • sód w tabletkach
  • sod tabletki
  • makroelementy sód
  • tabletki z sodem
  • woda wysokosodowa
  • sod makroelement

Comments are closed.