Cynk ( Zn )

Pierwiastek metalicznym niezbędnym dla zdrowia człowieka. Uczestniczy w dużej ilości procesów metabolicznych i kontroluje funkcjonowanie wielu enzymów. W człowieku znajduje się przeciętnie 2-4 g cynku, z czego 78% zawierają kości, mięśnie i skóra. Tkanki te magazynują cynk i uwalniają go, gdy rośnie jego niedobór, dlatego konieczne jest codzienne dostarczanie cynku organizmowi w diecie.
Jest składnikiem wielu enzymów, w tym także przeciwutleniacza dysmutazy nadtlenkowej.
Bierze udział w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej ustroju oraz utrzymuje odpowiednie stężenie witaminy E we krwi.
Ważny w rozwoju narządów rozrodczych, ma korzystny wpływ na gruczoł krokowy.
Niektóre badania wskazują na jego ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu mózgu i leczeniu schizofrenii.
Pochodne kwasu fitynowego, obecne w ziarnach zbóż i roślinach strączkowych, hamują wchłanianie cynku

Zalecana dawka dzienna dla osób dorosłych określona przez naukowców wynosi 12-15 mg (nieco większe zapotrzebowanie mają kobiety karmiące piersią).
Nadmierna potliwość może być przyczyną utraty nawet 3 mg cynku.

Co ci daje

  • Jest niezbędny do syntezy białek i wytwarzania kolagenu.
  • Bierze udział w procesie kurczenia się mięśni.
  • Przyspiesza procesy gojenia.
  • Likwiduje białe plamki na paznokciach.
  • Pomaga w przywróceniu zmysłu smaku.
  • Dzięki niemu można uniknąć dolegliwości gruczołu krokowego, pomaga też w leczeniu niepłodności a w niektórych przypadkach korzystnie wpływa na zaburzenia potencji.
  • Poprawia sprawność umysłu.
  • Zapobiega powstawaniu złogów cholesterolu.
  • Przydatny w leczeniu chorób psychicznych.
  • Skraca czas trwania przeziębienia.
  • Pełni rolę zawiadowcy, kontroluje przebieg procesów życiowych, sprawuje nadzór nad systemami enzymatycznymi (odgrywa pomocniczą rolę w syntezie insuliny) i funkcjonowaniem poszczególnych komórek.


Schorzenia wywołane niedoborem

Możliwy jest przerost gruczołu krokowego, miażdżyca, hipogonadyzm (defekt układu rozrodczego skutkujący dysfunkcją gonad)

Najlepsze źródła naturalne
Mięso, wątróbka, owoce morza (szczególnie ostrygi), kiełki pszenicy, drożdże piwowarskie, jaja, odtłuszczone mleko w proszku, nasiona dyni, gorczyca.
Większość zawartego w żywności cynku jest bezpowrotnie tracona w czasie przetwarzania, występuje on w niewielkich ilościach w roślinach wyhodowanych na ubogich w sole mineralne glebach.

Toksyczność i objawy przedawkowania
Nadmierne ilości cynku mogą wywołać podrażnienie przewodu pokarmowego, upośledzenie funkcji układu immunologicznego, a także niedobór miedzi. Dawki rzędu 1000 mg i większe mogą spowodować zatrucie.

Zapamiętaj
Zapotrzebowanie na cynk wzrasta u osób przyjmujących duże ilości witaminy B6, spożywających często alkohol oraz chorych na cukrzycę
Chociaż cynk traktowany jest jako pierwiastek pobudzający system odpornościowy, dawki powyżej 150 mg na dobę mogą wywołać wręcz odwrotny efekt.
Wykazano, że cynk tworzy trwałe połączenia z różnymi grupami DNA, powodując zmiany strukturalne, co ma znaczenie dla prawidłowej funkcji kwasów nukleinowych oraz rozwoju niektórych wirusów.
Cynk podlega silnemu uruchomieniu w organizmach głodujących, w których wzrasta jego poziom w surowicy, a w następstwie duża ilość jest wydalana z moczem.
Najwięcej cynku jest w skórze, włosach, paznokciach, gruczole krokowym, jądrach, wątrobie, nerkach, trzustce, kościach, śledzionie, czerwonych i białych ciałkach krwi.


Suplementy CaliVita zawierające w swym składzie cynk


Zapytania z Google:

  • cynk mikroelement
  • mikroelementy cynk
  • cynk jako mikroelement
  • co daje cynk
  • cynk mikroelementy
  • cynk witamina
  • witamina cynk
  • witaminy cynk
  • witaminyzdrowia cynk

Comments are closed.