Selen ( Se )

Selen to niezbędny pierwiastek dla zdrowia człowieka, znajdujący się w tej samej grupie układu okresowego co tlen. Witamina E i selen działają synergicznie, czyli wspólnie potęgują efekt każdego z nich z osobna. Jest niezbędny do syntezy peroksydazy glutationu, głównego przeciwutleniacza ustroju, który jest obecny w każdej komórce.
Wydaje się, że mężczyźni mają większe zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Prawie połowa selenu zgromadzona jest w jądrach i przewodach (kanalikach) nasiennych. Pierwiastek ten obecny jest również w nasieniu.

Zalecana dawka dzienna selenu wynosi

  • 50 mcg dla kobiet,
  • 70 mcg dla mężczyzn,
  • 65 mcg dla ciężarnych,
  • 75 mcg dla kobiet karmiących piersią.


Jakie skutki wywiera selen na nasze organizmy

  • Zmniejsza ryzyko zawału serca i udaru mózgu.
  • Pomaga zachować elastyczność tkanek, podobnie jak witamina E jest antyoksydantem i chroni lub przynajmniej spowalnia procesy starzenia komórek pod wpływem utleniania.
  • Łagodzi uderzenia gorąca i objawy emocjonalne okresu prze-kwitania.
  • Pomocny w leczeniu i zapobieganiu łupieżowi.
  • Zwiększa ilość plemników w nasieniu, korzystnie wpływa na płodność u mężczyzn.

Należy też wspomnieć o tym, że selen chroni nasz organizm przed nowotworami

  • Chroni komórki przed uszkodzeniami spowodowanymi wolnymi rodnikami tlenowymi. Związki te są bardzo aktywne i tworzą nadtlenki, które przyśpieszają fazę promocji nowotworu, czyli stadium tworzenia się komórek przedrakowych.
  • Obniża zdolność związków karcynogennych do wywoływania mutacji. To oznacza, że dzięki niemu środki chemiczne, wirusy i promieniowanie mniej uszkadzają materiał genetyczny w komórkach.
  • Nie pozwala rozmnażać się wirusom karcynogennym.
  • Hamuje podział komórek rakowych i powstrzymuje rozprzestrzenianie się ich po tkankach.


Schorzenia wywołane niedoborem
Spadek witalności. Choroba Keshana.

Najlepszymi źródłami naturalnymi są
Owoce morza, nerki, wątróbka, kiełki pszenicy, otręby, tuńczyk, cebula, pomidory, brokuły, czosnek, brązowy ryż. Procesy przetwarzania żywności niszczą selen.
Pamiętajmy, że rośliny uważane za bogate źródło selenu, a rosnące na glebach ubogich w ten pierwiastek mogą nie zapewnić jego odpowiedniej dawki.

Objawy przedawkowania lub toksyczności
Wysokie dawki bywają przyczyną zatrucia, które może objawiać się zaburzeniami przewodu pokarmowego, nieświeżym oddechem o zapachu czosnku, metalicznym smakiem w ustach, łamliwością paznokci i zażółceniem skóry.
Chociaż badania wykazują, że objawy toksyczności występują przy ilości rzędu
2400 mcg dziennie, zaleca się nie przekraczać dawki 300 mcg selenu do czasu precyzyjnego ustalenia bezpiecznych dawek.

Warto wiedzieć
W badaniach medycznych potwierdzono, że rozwój chorób na tle krążeniowym występuje coraz częściej u mieszkańców regionów o glebie ubogiej w selen, natomiast jego nadmiarowi towarzyszy zwiększona częstotliwość przypadków choroby nadciśnieniowej, miażdżycy, oraz niedomogi krążenia.
Na terenie północno-zachodnich stanów USA, gdzie powszechna jest selenoza u zwierząt, zanotowano u ludzi nasilenie chorób skórnych i zaburzeń żołądkowo-jelitowych, żółtaczki i artretyzmu. Ponadto powszechnym objawem była próchnica zębów i zanik paznokci.

Suplementy CaliVita zawierające w swym składzie selen

Zapytania z Google:

  • selen mikroelement
  • selen mikroelementy
  • mikroelementy selen
  • dzienna dawka selenu
  • przedawkowanie selenu
  • selen dawka dzienna
  • selen dzienna dawka

Comments are closed.