Żelazo ( Fe )

Jest to metal niezbędny do życia i wielu procesów biologicznych. Organizm dorosłego człowieka zawiera przeciętnie 4 g żelaza; 65% tej ilości znajduje się w hemoglobinie, 10% w mioglobinie, a reszta jest zmagazynowana w nerkach, wątrobie, śledzionie, szpiku kostnym i innych narządach. Żelazo magazynowane jest w ustroju w formie kompleksu białkowego (ferrytyna). Fe potrzebne jest m.in. do syntezy obecnej w krwinkach czerwonych hemoglobiny, zawartej w mięśniach mioglobiny i niektórych enzymów.
Jedynie 8% przyjętego z pokarmem żelaza zostaje wchłonięte do krwi, fosfoproteiny zawarte w jajach zmieniają dostępność żelaza
Do przyswajania żelaza konieczne są miedź, kobalt, mangan oraz witamina C, zakłócają ją natomiast nadmierne ilości cynku i witaminy E.
Żelazo jest niezbędne do prawidłowego metabolizmu witamin z grupy B.

Wyjątkową, cechą przemiany żelaza jest to, że przebiega ona właściwie w układzie zamkniętym. W zwykłych warunkach tylko nieznaczna część żelaza jest wchłaniana z trawionych pokarmów. Ilości wydalane z moczem są minimalne, a znaczna część ogólnej ilości żelaza w organizmie jest ciągle redystrybuowana za pośrednictwem różnych szlaków metabolicznych. Ponieważ nie ma możliwości wydalania nadmiaru żelaza, jego wchłanianie z przewodu pokarmowego musi być regulowane, aby uniknąć nagromadzenia się toksycznych ilości żelaza w organizmie.

Wchłanianie żelaza zachodzi głównie w żołądku i dwunastnicy.

Zapotrzebowanie na żelazo jest uzależnione od szybkości wzrostu tkanek, syntezy hemoglobiny i konieczności uzupełniania żelaza wydalanego z moczem, kałem, potem, a u kobiet dodatkowo od strat powstających podczas miesiączek, ciąży i laktacji. Zapotrzebowanie na żelazo jest największe podczas dwóch pierwszych lat życia dziecka, w okresie szybkiego wzrostu i syntezy hemoglobiny u młodzieży oraz w ciąży u kobiet.

Zalecana dawka dzienna

  • dla dorosłych wynosi 10-15 mg,
  • dla ciężarnych wzrasta do 30 mg,
  • kobiety karmiące piersią powinny przyjmować 15 mg.

Właściwości żelaza

  • Wspomaga proces wzrastania.
  • Zwiększa odporność organizmu na choroby.
  • Zapobiega zmęczeniu.
  • Leczy i chroni przed anemią.
  • Przywraca cielisty kolor skórze.

Schorzenia wywołane niedoborem
Anemia

Źródła naturalne Fe
Mięso wieprzowe, wołowina, wątróbka, czerwone mięso, mięczaki, suszone brzoskwinie, szparagi, żółtka jaj, ostrygi, orzechy, fasola, mąka, melasa, płatki owsiane.

Objawy przedawkowania i toksyczności
Skutki przedawkowania rzadko występują u osób zdrowych. Należy pamiętać, że dawka zalecana dla dorosłych może być niebezpieczna dla dzieci, już 3 g  żelaza mogą spowodować zgon u dwuletniego dziecka. Osoby chore na hemochromatozę są genetycznie narażone na nadmierne nagromadzenie żelaza w ustroju.
Zbyt duże ilości żelaza w surowicy krwi mogą sprzyjać tworzeniu wolnych rodników i zwiększać, szczególnie u mężczyzn, ryzyko chorób układu krążenia.

Warto wiedzieć, że
O przyjmowanie właściwej dawki żelaza powinny szczególnie zadbać kobiet z obfitymi krwawieniami menstruacyjnymi, ściśli wegetarianie i osób na diecie o bardzo niskiej wartości kalorycznej.
Osoby przyjmujące stale niesterydowe leki przeciwzapalne takie jak aspirynę czy ibuprofen, potrzebują większej podaży żelaza.
Preparaty żelaza należy przechowywać w miejscu niedostępnym dla dzieci.
Konsumenci dużych ilości kawy czy herbaty muszą pamiętać, że upośledzają one absorpcję żelaza.
Kobiety w ciąży mogą przyjmować związki żelaza jedynie pod ścisłą kontrolą lekarza (dotyczy to również preparatów witaminowo-mineralnych zawierających ten pierwiastek). U dzieci matek przyjmujących zbyt duże ilości żelaza obserwowano objawy zatrucia.
Żelazo jest potrzebne bakteriom do rozwoju i dodatkowe jego porcje mogą stymulować ten proces poprzez nasilanie przechodzonych przez nas infekcji.
Kobiety w wieku pomenopauzalnym zwykle nie wymagają suplementacji żelaza.

Suplementy CaliVita zawierające w swym składzie żelazo

Zapytania z Google:

  • zelazo mikroelement
  • mikroelementy żelazo
  • mikroelement żelazo
  • żelazo mikroelementy
  • zalecana dzienna dawka żelaza
  • mikroelementy
  • Witamina żelazo

Comments are closed.