Cholina

Jest to substancja należąca do grupy witamin B. Związek lipotropowy (przekształcający tłuszcz w emulsję). Działa w połączeniu z inozytolem (innym członkiem grupy witamin B) w procesie utylizacji tłuszczów i cholesterolu.
Jako jedna z niewielu substancji ma zdolność przenikania przez tak zwaną barierę krew-mózg, która chroni centralny układ nerwowy przed wahaniami stężeń różnych substancji. Cholina  wnika bezpośrednio do neuronów mózgu, przekształcając się w substancję wspomagającą pamięć.
Prawidłowe przyswajanie i utylizacja choliny w organizmie zależy od obecności witaminy B12, kwasu foliowego i aminokwasu L-karnityny.
Woda, sulfonamidy, estrogeny, procesy przetwarzania żywności i alkohol niszczą cholinę.
Cholinę zawsze należy przyjmować razem z witaminami z grupy B.

Zalecanej dawki dziennej dotychczas nie ustalono, szacuje się jednak, że w przeciętnej diecie dorosłego człowieka jest od 500 do 900 mg tej substancji dziennie.

Właściwości

  • Pomaga kontrolować metabolizm cholesterolu, najprawdopodobniej emulguje go co zapobiega odkładaniu się złogów na ścianach tętnic i w pęcherzyku żółciowym.
  • Bierze udział w przesyłaniu impulsów nerwowych, zwłaszcza w mózgu, gdzie dochodzi do utrwalania pewnych informacji (zapamiętywanie).
  • Wspomaga zapobieganie pogorszeniu pamięci związanemu z wiekiem (w dawkach 1-5 g dziennie).
  • Bierze udział w eliminacji substancji trujących i leków z organizmu przez usprawnianie funkcjonowania wątroby.
  • Ma działanie łagodzące.
  • Jest środkiem pomocniczym w leczeniu choroby Alzheimera.

Objawy niedoboru
Następstwem może być marskość i zwyrodnienie tłuszczowe wątroby, stwardnienie tętnic i być może choroba Alzheimera

Najlepsze źródła naturalne
Żółtka jaj, móżdżek, serca, zielone liściaste warzywa, drożdże, wątroba, kiełki pszenicy, lecytyna w niewielkich ilościach.

Suplementy CaliVita zawierające w swym składzie cholinę

Comments are closed.