Kwas foliowy (folacin, folian, witamina B9)

Rozpuszczalny w wodzie, o żółtym zabarwieniu i krystalicznej strukturze, kolejny członek rodziny witaminy B, znany także jako B6 lub witamina M, a także jako foldyna lub folacyna.
Ilość tej witaminy mierzymy w mikrogramach (mcg). Jest bardzo pomocna w wytwarzaniu czerwonych krwinek. Bierze udział w metabolizmie białek, cukrów i kwasów. Istotny dla wytwarzania kwasów nukleinowych (RNA i DNA). Podstawowa substancja w podziałach komórkowych. Może ulegać rozkładowi podczas długiego przechowywania bez zabezpieczenia w temperaturze pokojowej.

Zalecana dawka dzienna
dla dorosłych wynosi 180-200 mcg, dla kobiet w ciąży dwa razy więcej, w czasie karmienia 280 mcg w pierwszym półroczu i 260 mcg w drugim (u dzieci znacznie rzadziej występują wady cewy nerwowej, takie jak rozszczep kręgosłupa [rdzenia kręgowego] – spina bifida, jeśli matka przyjmuje podwójną dawkę dzienną w czasie poprzedzającym poczęcie i we wczesnej ciąży).

Właściwości

  • Obniża poziom homocysteiny i zmniejsza ryzyko chorób serca.
  • Chroni przed powstawaniem wad wrodzonych.
  • Zwiększa laktację.
  • Chroni przed pasożytami jelitowymi i zatruciami pokarmowymi.
  • Sprawia, że skóra wygląda zdrowo.
  • Działa jak analgetyk w przypadku bólu.
  • Może opóźniać siwienie włosów, gdy stosuje się go w połączeniu z kwasem pantotenowym i PABA.
  • Zwiększa apetyt w przypadku jego obniżenia i w stanach wyczerpania organizmu.
  • Zapobiega powstawaniu pleśniawek.
  • Pomaga w zwalczaniu anemii (niedokrwistości), gdyż regeneruje czerwone krwinki.

Skutki niedoboru
Anemia makrocytarna to jedna z konsekfencji niedoboru kwasu foliowego. może wystąpić zapalenia języka oraz biegunka, ponadto niedobór witaminy B9 prowadzi do zwiększonej podatności na nowotwory.
Niedobór B9 wykryto u 24% chorych leczonych chirurgicznie w szpitalach Wielkiej Bry­tanii. Charakteryzował się depresją, apatią, infekcjami jamy ustnej, niewydolnością oddechową zawrotami głowy i sza­rym zabarwieniem skóry.

Najlepsze źródła naturalne;
Ciemnozielone warzywa liściaste, marchew, drożdże (grzybki), wątroba, żółtka jaj, kantalupa, morele, dynie, awokado, fasola, mąka żytnia razowa i pełnoziarnista.

Nadmiar kwasu foliowego może maskować anemię spowodowaną niedoborem witaminy B12.

Warto zapamiętać
Kobiety powinny upewnić się, czy dostarczają organizmowi odpowiednią ilość kwasu foliowego i witaminy B6. Tylko 400 mg kwasu foliowego i 2-10 mg witaminy B6 może obniżyć ryzyko choroby wieńcowej o 42%!
Pijący dużo alkoholu powinni zwiększyć przyjmowanie kwasu foliowego.
Duże dawki witaminy C zwiększają wydalanie kwasu foliowego, więc jeśli ktoś przyjmuje ponad 2 g witaminy C dziennie, powinien prawdopodobnie zwiększyć dawkę kwasu foliowego.
Jeżeli często odczuwamy drętwienia i mrowienia rąk i nóg można spróbować zwiększyć przyjmowanie kwasu foliowego – w połączeniu z innymi witaminami z grupy B.

Suplementy CaliVita zawierające w swym składzie witaminę B9 (kwas foliowy)

Zapytania z Google:

  • witamina b9

Comments are closed.