Witamina A

Jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach. Aby mogła zostać prawidłowo wchłonięta przez organizm wymaga tłuszczów i substancji nieorganicznych.
Może być magazynowana w organizmie i nie trzeba jej dostarczać codziennie.
Występuje ona w dwóch formach; jako „gotowa” witaminy A (nazywana retinolem) obecnie znajdująca się jedynie w pokarmach pochodzenia zwierzęcego, oraz jako prowitaminy A, (karoten) którą dostarczamy do organizmu zarówno  z pokarmami pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego.
Witamina A działa najlepiej łącznie z grupą witamin B, witaminą D, witaminą E, wapniem, fosforem i cynkiem, który jest niezbędny do uwolnienia przez wątrobę witaminy A z zapasów.
Witamina A chroni także witaminę C przed utlenieniem. Jest także naturalnym antyoksydantem.
Zawartość witaminy A mierzy się w jednostkach USP (United States Pharmacopeia), jednostkach międzynarodowych (IU) i RE (ekwiwalenty retinolowe).

Dawka dzienna witaminy zapobiegająca niedoborom

  • dla mężczyzn wynosi 1000 RE (czyli 5000 IU).
  • dla kobiet dawka ta jest nieco mniejsza – 800 RE (4000 IU). Według najnowszych badań zapotrzebowanie nie wzrasta podczas ciąży, jednak matki karmiące powinny przyjmować dodatkowe 500 RE dziennie w pierwszym półroczu karmienia i 400 RE w kolejnych sześciu miesiącach.

Największe zapotrzebowanie na witaminę A występuje u dzieci i młodzieży, aż do zakończenia okresu pokwitania.
Formalnie nie obliczono zalecanej dawki dziennej dla beta-karotenu, ponieważ nie został on jeszcze oficjalnie włączony do grupy niezbędnych składników odżywczych. Jednak aby otrzymać zalecaną dawkę dzienną witaminy A, należy spożyć 10 000-15 000 IU beta-karotenu.

Właściwości

  • Zapobiega tzw. kurzej ślepocie (słabszemu widzeniu o zmroku), poprawia ostrość widzenia, stanowi środek pomocniczy w leczeniu wielu chorób oczu (bierze udział w syntezie barwników wzrokowych w siatkówce oka).
  • Zwiększa odporność na infekcje układu oddechowego.
  • Wspomaga właściwe funkcjonowanie układu immunologicznego.
  • Skraca czas trwania chorób infekcyjnych.
  • Pozwala zachować w dobrym stanie błony śluzowe narządów i komórki nabłonka skóry.
  • Pomaga usuwać przebarwienia i plamki na skórze związane z wiekiem.
  • Wspomaga wzrost, wzmacnia kości, skórę, włosy, zęby i dziąsła.
  • Stosowana zewnętrznie stanowi uzupełnienie leczenia w przypadku trądziku, powierzchownych zmarszczek, liszajca, ropni, czyraków i otwartych owrzodzeń.
  • Wspomaga leczenie rozedmy i nadczynności tarczycy.

Niedobory witaminy A
Taki stan w organizmie może mieć różne szkodliwe skutki. Jednym z nich jest zanik tkanki nabłonkowej, który prowadzi do keratomalacji i kserofitalmii.
Keratomalacja jest procesem chorobowym, który objawia się wysuszeniem i owrzodzeniem rogówki oka. Tym zmianom towarzyszy nocna ślepota, nadwrażliwość na światło, bolesność spojówek, czerwone, opuchnięte powieki, a w krańcowych przypadkach nawet ślepota.
Kseroftalmia jest to podobne schorzenie, w którym rogówka jest sucha i pozbawiona połysku.
Kurza ślepota to znaczne osłabienie zdolności widzenia po zmroku.
Do niedoboru często dochodzi w wyniku przewlekłego upośledzenia wchłaniania tłuszczów. Najczęściej występuje u dzieci poniżej piątego roku życia, zwykle z powodu zbyt małej zawartości w diecie. Niedobór witaminy A u dzieci w krajach rozwijających się powoduje często owrzodzenie oczu, ślepotę i śmierć.

A co gdy przedawkujemy
Efektem przyjmowania zbyt dużej ilości beta-karotenu może być zażółcenie skóry.
W dużych dawkach witamina A powoduje: upośledzenie widzenia, bóle kostne i głowy, biegunkę, brak apetytu, łuszczenie się skóry i osłabienie mięśni, zahamowanie wzrostu, owrzodzenie skóry i powiek, wyłysienie, wytrzeszcz oczu, krwotoki, zaburzenia w funkcji serca, nerek i ośrodkowego układu nerwowego. Objawy zatrucia u dorosłych mogą wystąpić przy spożywaniu przez dłuższy czas ponad 25 000 IU dziennie.

Najlepsze źródła naturalne
Olej z rybich wątróbek, wątroba, marchew, ciemnozielone i żółte warzywa, jaja, mleko i jego przetwory, margaryna i żółte owoce. Nasycenie koloru owocu lub warzywa nie musi być jednak dobrym wskaźnikiem zawartości beta-karotenu.

Ciekawostki
W  niektórych publikacjach możemy spotkać się ze stwierdzeniem że, beta-karoten jest bardziej pożądany dla organizmu niż witamina A. Takie stanowisko wydaje się być słuszne, ponieważ potencjalna toksyczność beta-karotenu jest mniejsza niż witaminy A. Poza tym wykazano, że może pełnić funkcję profilaktyczną w stosunku do pewnych typów nowotworów, obniżać poziom szkodliwej formy cholesterolu, pobudzać układ immunologiczny przez zwiększanie liczby zwalczających infekcje limfocytów T, a także znacznie zmniejszać ryzyko zachorowania na choroby serca.
Stwierdzono, że witamina A wpływa w istotny sposób na jakość snu – jednak na razie wiadomo jedynie, że jej nadmiar zakłóca sen.
Dotychczas znane było korzystne działanie witaminy A na niektóre choroby układu nerwowego – schizofrenię, chorobę Parkinsona i Alzheimera. Z drugiej zaś strony, w nadmiarze może ona szkodzić kobietom w ciąży.
Została odkryta dzięki wyodrębnieniu z tłuszczu witamin przeciwkrzywiczych i oddzieleniu ich tym samym od witaminy A.
Witamina A jest odporna zarówno na gorąco, jak i mróz i bardzo łatwo utlenia się.
U człowieka wątroba jest jedynym narządem zdolnym do przemiany karotenoidów.
Przyczyną niedoboru witaminy A może być nie tylko niedostateczne jej spożywanie, lecz także upośledzone wchłanianie w jelicie oraz niedostateczna przemiana prowitaminy A, która zdarza się w chorobach wątroby.

Suplementy CaliVita zawierające w swym składzie witaminę A

Zapytania z Google:

  • keratomalacja
  • witaminyzdrowia witamina a

Comments are closed.