Witamina B1 (tiamina, aneuryna)

Rozpuszcza się w wodzie. Nadmiar witaminy B, tak jak wszystkich pozostałych z tej grupy jest wydalany z organizmu bez tworzenia zapasów, dlatego codziennie należy uzupełniać jej poziom. Ilość tej witaminy podajemy  w miligramach (mg).
Wykazując synergię, witaminy z grupy B działają silniej łącznie niż pojedynczo. Ilość witamin B1, B2 i B6 powinna być zrównoważona (np. 50 mg witaminy B1, 50 mg witaminy B2 i 50 mg witaminy B6).
Musimy pamiętać, że obróbka w wysokiej temperaturze (gotowanie) łatwo niszczy witaminę B1. Innymi jej wrogami są: kofeina, alkohol, metody konserwowania żywności, woda, estrogeny, leki neutralizujące kwaśny sok żołądkowy i sulfonamidy

Zapotrzebowanie dzienne zapobiegające niedoborom
u dorosłych wynosi od 1,0 do 1,5 mg (podczas ciąży i karmienia sugeruje się podwyższenie dawki do 1,5-1,6 mg). Zapotrzebowanie wzrasta podczas choroby, stresu i po operacjach chirurgicznych.

Właściwości

  • Wspomaga wzrost.
  • Ułatwia trawienie, zwłaszcza węglowodanów.
  • Poprawia nastrój.
  • Podtrzymuje właściwe funkcjonowanie układu nerwowego, mięśni i serca. Z powodu dobroczynnego wpływu jaki wywiera na układ nerwowy i psychikę nazywamy ją „witaminą moralności”
  • Pomaga zwalczać chorobę morską i lokomocyjną.
  • Łagodzi bóle po zabiegach stomatologicznych.
  • Wspomaga leczenie półpaśca.
  • Ma niewielkie działanie diuretyczne (moczopędne).
  • Odgrywa zasadniczą rolę w procesach oddychania tkankowego, głównie w przemianie węglowodanów.
  • Pobudza wydzielanie hormonów gonadotropowych.
  • Przyspiesza gojenie się ran i wykazuje działanie uśmierzające ból.

Niedobory witaminy B1
Beri-beri – jest to ciężka choroba ogólnoustrojowa, objawiająca się przede wszystkim zaburzeniami pracy przewodu pokarmowego, zaburzeniami neurologicznymi i niewydolnością krążenia.
Choroba ta występowała zwłaszcza w przeszłości na obszarach kuli ziemskiej, których ludność odżywiała się głównie polerowanym (łuskanym) ryżem – czyli w Azji Południowo-Wschodniej, Afryce, Ameryce Południowej.

Skutkami jej niedoboru mogą być także; uczucie osłabienia i zmęczenie, oczopląs, zaburzenia pamięci, koncentracji i depresja, niewydolność krążenia, zaburzenia ze strony przewodu pokarmowego, np. utrata łaknienia, nudności, wymioty, biegunki, bóle brzucha, brak apetytu.

Najlepsze źródła naturalne
Drożdże piwowarskie, ryż niepolerowany, wyroby pełnoziarnistej, otręby, soja, żółtka jaj, ryby, płatki owsiane, orzeszki ziemne, rośliny zielone, chuda wieprzowina, większość warzyw, pieczywo razowe, mleko.

Warto wiedzieć
Osoby palące tytoń, pijące dużo alkoholu lub spożywające znaczne ilości cukru mają zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B1, podobnie jak kobiety stosujące doustne środki antykoncepcyjne. Osoby przyjmujące po spożyciu posiłku leki neutralizujące tracą witaminę B1 którą mogłyby uzyskać z pokarmu.
We wszystkich sytuacjach obciążających organizm (związanych ze stresem), takich jak choroba, niepokój (napięcie nerwowe), uraz, okres pooperacyjny, należy zwiększyć ilość przyjmowanej witaminy B1.

Suplementy CaliVita zawierające w swym składzie witaminę B1

Zapytania z Google:

  • witamina b

Comments are closed.