Witamina B2 (ryboflawina, laktoflawina, witamina G)

Jak wszystkie witaminy z grupy B rozpuszcza się w wodzie oraz nie jest magazynowana w organizmie, a więc musi być dostarczana regularnie z pokarmem. Łatwo wchłaniana z przewodu pokarmowego. Ilość wydalana z moczem zależy od potrzeb organizmu. Wydalaniu tej witaminy może towarzyszyć utrata białek.
Jej ilość podajemy w miligramach (mg).
W przeciwieństwie do tiaminy ryboflawina jest odporna na wysoką temperaturę, oksydację i działanie kwasów, natomiast szybko rozkłada się pod wpływem światła – zwłaszcza ultrafioletu.
Witamina B2 działa najskuteczniej w połączeniu z witaminą B6, C oraz niacyną.

Zalecana dawka dzienna
dla dorosłych wynosi 1,2-1,7 mg, w okresie ciąży poleca się 1,6 mg, matki karmiące powinny przyjmować 1,8 mg w ciągu pierwszych sześciu miesięcy, a 1,7 mg w drugim półroczu karmienia.
Sytuacje stresowe podwyższają zapotrzebowanie na tę witaminę.

Właściwości

  • Wspomaga wzrost i procesy rozrodcze.
  • Zapewnia zdrowy wygląd skóry, paznokci i włosów.
  • Pomaga w leczeniu uszkodzeń śluzówki jamy ustnej, warg i języka.
  • Poprawia widzenie, likwiduje zmęczenie oczu.
  • Wraz z innymi substancjami bierze udział w metabolizmie węglowodanów, tłuszczówi białek.

Niedobory ryboflawiny
Aryboflawinoza  jest to choroba, która objawia się pękaniem skóry, śluzówki jamy ustnej, warg i skóry narządów płciowych.
Inne możliwe objawy niewielkiego niedoboru to świąd, drętwienie rąk, uczucie pieczenia lub kłucia. Niedobór witaminy B2 może powodować stan zapalny języka i ust, łupież, zmiany skórne (wypryski), utratę włosów, zawroty głowy, bezsenność, pękanie kącików ust i nadwrażliwość na światło.
Badania wykazują że niedobór witaminy B2, który stwierdzono u ok. 20% ludzi, jest najczęściej spotykanym niedoborem witaminowym w krajach uprze­mysłowionych.

Najlepsze źródła naturalne
Mleko, wątroba, nerki, ser, zielone warzywa liściaste, ryby, jaja, jogurt, fasola.

Warto wiedzieć
Przyjmowanie doustnych środków antykoncepcyjnych, ciąża oraz laktacja zwiększają zapotrzebowanie na witaminę B2. Jeśli w codziennej diecie niewiele jest czerwonego mięsa lub produktów nabiałowych, należy dostarczać witaminy B2 dodatkowo w innej postaci.
Duże prawdopodobieństwo niedoboru ryboflawiny występuje w razie długotrwałego stosowania restrykcyjnej diety z powodu choroby wrzodowej lub cukrzycy. (W każdym przypadku długotrwałego leczenia przewlekłych schorzeń należy omówić z lekarzem zmianę diety lub wprowadzenie nowych zasad żywienia).
Wszystkie sytuacje stresowe wymagają zwiększenia ilości przyjmowanych witamin z grupy B.
Podczas przyjmowania leków antyneoplastycznych (chemioterapeutyków stosowanych w chorobach nowotworowych) takich jak metotreksat, zbyt duża ilość witaminy B2 może zmniejszać skuteczność leczenia.
W czasie antybiotykoterapii prawdopodobnie obniża się przyswajanie witaminy B2.
Osoby pijące dużo alkoholu powinny dostarczać organizmowi więcej ryboflawiny, ponieważ alkohol zaburza jej prawidłowe wchłanianie.

Suplementy CaliVita zawierające w swym składzie witaminę B2

Zapytania z Google:

  • witamina b2 działanie

Comments are closed.