Kwas pantotenowy (pantenol, pantotenian wapnia, witamina B5)

Substancja rozpuszczalna w wodzie, należąca do grupy witamin B. Bierze udział w budowie komórek, warunkując prawidłowy wzrost i rozwój centralnego układu nerwowego. Może zostać wytworzony w organizmie przez bakterie jelitowe
Niezwykle istotny dla prawidłowego funkcjonowania gruczołów nadnerczowych.
Bierze udział w otrzymywaniu energii z tłuszczów i węglowodanów. Konieczny w procesie produkcji przeciwciał, a także w metabolizmie PABA i choliny.
Wysoka temperatura, procesy przetwarzania żywności, konserwowanie, kofeina, sulfonamidy, leki nasenne, estrogeny i alkohol to czynniki niszczące kwas pantotenowy.
Zalecana dawka dzienna;  wynosi według FDA 10 mg dla dorosłych.

Właściwości

  • Przyspiesza gojenie ran.
  • Bierze udział w zwalczaniu infekcji przez produkcję przeciwciał.
  • Zmniejsza wstrząs pooperacyjny.
  • Zapobiega wyczerpaniu.
  • Zmniejsza efekty toksyczne i szkodliwość wielu antybiotyków.
  • Obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów.

Objawy niedoboru
Hipoglikemia, choroba wrzodowa dwunastnicy, schorzenia skóry i krwi.
Niedobór witaminy B5 u ludzi występuje nadzwyczaj rzadko. W warunkach eksperymentalnych u ochotników, którym podaje się pożywienie pozbawione kwasu pantotenowego, stwierdza się astmę, skurcze mięśniowe, bezsenność, zmęczenie, ból żołądka, drętwienie kończyn, zmiany osobowości, złe samopoczucie, spadek produkcji przeciwciał, większą podatność na infekcje i skłonność do alergii. Te objawy ustępują jednak po podaniu kwasu pantotenowego.

Witamina B5 spożywana w nadmiarze nie ma zasadniczo ujemnego wpływu na organizm.

Najlepsze źródła naturalne
Mięso, produkty pełnoziarniste, kiełki pszenicy, otręby, nerki, wątroba, serca, zielone warzywa, drożdże piwowarskie, orzechy, kurczak, nierafinowana melasa.

Warto zapamiętać
Kwas pantotenowy pomaga w tworzeniu ochrony przed stresem, gdy tego typu sytuacje da się przewidzieć wcześniej.
W niektórych przypadkach stwierdzono ustępowanie bólu w zapaleniu stawów przy stosowaniu pantotenianu w dawkach 1000 mg dziennie.
Osoby cierpiące z powodu alergii mogą odczuć ulgę przy przyjmowaniu witaminy B5 i C – w dawkach 1000 mg każda – rano i wieczorem podczas posiłku.

Suplementy CaliVita zawierające w swym składzie witaminę B5

Comments are closed.