Witamina B6 (pirydoksyna, pirydoksal, pirydoksamina)

Jest to witamina rozpuszczalna w wodzie. Organizm wydala ją w ciągu ośmiu godzin po przyswojeniu i codziennie musi otrzymywać jej nową porcję w pokarmie lub w formie suplementacji.
Witamina B6 jest w rzeczywistości grupą kilku substancji takich jak pirydoksyna, pirydoksal i pirydoksamina – ściśle ze sobą związanych i funkcjonujących łącznie.
Ilość pirydoksyny podajemy w miligramach (mg).
Witamina B6 jest konieczna w procesie wytwarzania przeciwciał i krwinek czerwonych.
Istnieją dowody na produkcję tej witaminy przez bakterie jelitowe w wypadku diety warzywnej z dużą zawartością celulozy.
Najskuteczniej działa w połączeniu z witaminą  B1, B2, kwasem pantotenowym, witaminą C i magnezem.
Długie przechowywanie, konserwowanie, pieczenie lub smażenie mięsa, zamrażanie owoców i warzyw, woda, techniki obróbki żywności, alkohol i estrogeny niszczą pirydoksynę.

Zalecane dzienne spożycie
dla dorosłych wynosi 1,6-2,0 mg, w czasie ciąży 2,2 mg, a podczas laktacji 2,1 mg.
Zapotrzebowanie na nią wzrasta przy diecie wysokobiałkowej.

Właściwości

  • W połączeniu z kwasem foliowym pomaga w rozkładzie aminokwasu homocysteiny, znacznie obniżając ryzyko chorób serca.
  • Wzmacnia układ odpornościowy.
  • Pomaga zapobiegać powstawaniu kamicy nerkowej.
  • Wspomaga prawidłowe przyswajanie białek i tłuszczów.
  • Bierze udział w przemianie tryptofanu, jednego z aminokwasów egzogennych, w niacynę.
  • Pomaga w zapobieganiu zaburzeniom ze strony układu nerwowego i chorobom skóry.
  • Łagodzi nudności (wiele preparatów przepisywanych przez lekarzy w przypadku porannych nudności zawiera witaminę B6).
  • Wspomaga prawidłową syntezę kwasów nukleinowych, co zapobiega procesom starzenia.
  • Pomaga likwidować poczucie suchości w ustach i problemy z oddawaniem moczu spowodowane przyjmowaniem trójcyklicznych leków przeciwdepresyjnych.
  • Zmniejsza nasilenie nocnych skurczów mięśni, kurczów łydek, odrętwienia rąk, pewnych postaci nerwobólów kończyn.
  • Naturalny środek moczopędny.

Niedobór pirydoksyny
Niedobór tej witaminy może powodować brak apetytu, anemię, wychudzenie, depresję, zmęczenie, apatię, nerwowość, bezsenność i osłabienie pamięci, atrofię skóry, zapalenie mieszków włosowych i gruczołów łojowych zlokalizowane głównie na twarzy, pękanie kącików ust (zajady), utratę czucia w kończynach, czasem napady padaczkowe, zapalenie nerwu wzrokowego. Dolegliwości te mogą także wskazywać na niedobór innych witamin z grupy B.
Z powodu niedoboru pirydoksyny niemowlęta i dzieci bywają rozdrażnione, mogą mieć drgawki i anemie. Niedobór u kobiet może powodować złe samopoczucie i dolegliwości bólowe w czasie miesiączki i ciąży.

Najlepsze źródła naturalne
Drożdże piwowarskie, otręby pszenne, kiełki pszenicy, wątroba, ryby, soja, kantalupa, kapusta, melasa, ryż niepolerowany, jaja, płatki owsiane, orzeszki ziemne, orzechy włoskie.

Objawy przedawkowania
Dawki dzienne powyżej 2 g mogą wywołać zaburzenia neurologiczne. Możliwe objawy przedawkowania tej witaminy to bezsenność i nocny niepokój, zbyt gwałtowne budzenie się ze snu, drętwienie stóp i piekące bóle. Nie zaleca się przyjmowania dawek powyżej 500 mg.

Warto wiedzieć
Osoby spożywające duże ilości białka potrzebują dodatkowych dawek tej witaminy. Prawdopodobnie jest tak też u kobiet przyjmujących doustną antykoncepcję.
Aby obniżyć ryzyko chorób serca, należy zwiększyć przyjmowaną ilość witaminy B6 i kwasu foliowego.
Witamina B6 może obniżać zapotrzebowanie diabetyków na insulinę, jeżeli więc dawkowanie tej ostatniej nie zostanie skorygowane, może dojść do nadmiernego obniżenia poziomu cukru we krwi.

Suplementy CaliVita zawierające w swym składzie witaminę B6

Comments are closed.