Witamina C (kwas askorbinowy)

Jest to substancja rozpuszczalna w wodzie, silny przeciwutleniacz.
Większość zwierząt wytwarza witaminę C we własnym organizmie, ale człowiek, małpy i świnka morska muszą opierać się na źródłach tej witaminy zawartych w pożywieniu.
Odgrywa zasadniczą rolę w produkcji kolagenu, substancji warunkującej wzrost i procesy naprawcze tkanek organizmu, dziąseł, naczyń krwionośnych, kości i zębów.
Wspomaga wchłanianie żelaza do organizmu.
Witaminę C mierzymy w miligramach (mg).
Jest zużywana szybciej w warunkach stresu i obciążenia organizmu.
Codziennie organizm człowieka powinien przyswajać 60 mg witaminy C (wyższe dawki poleca się podczas ciąży i karmienia piersią: 70-95 mg).
Palacze i osoby starsze mają zwiększone zapotrzebowanie na witaminę C. Woda, gotowanie, wysoka temperatura, światło, utlenianie i palenie papierosów niszczą kwas askorbinowy.

Właściwości

  • Ułatwia gojenie ran, oparzeń, likwiduje krwawienie z dziąseł.
  • Zwiększa skuteczność leków podawanych w leczeniu infekcji układu moczowego.
  • Przyspiesza proces zdrowienia po operacjach chirurgicznych.
  • Pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi.
  • Pomaga zapobiegać wielu rodzajom infekcji wirusowych i bakteryjnych i ogólnie wzmacnia układ odpornościowy.
  • Zwiększa oporność wobec wielu rodzajów nowotworów.
  • Pomaga przeciwdziałać tworzeniu się nitrozoamin (substancji rakotwórczych).
  • Działa jako naturalny środek przeczyszczający.
  • Obniża częstość występowania zakrzepicy żylnej.
  • Pomaga w leczeniu i zapobieganiu przeziębieniom.
  • Przedłuża czas przeżycia komórek przez wzmacnianie białek wiążących.
  • Zwiększa wchłanianie żelaza ze związków nieorganicznych.
  • Osłabia efekt wielu substancji alergizujących.
  • Pomaga w obniżeniu podwyższonego ciśnienia tętniczego.
  • Zapobiega szkorbutowi.
  • Zapobiega oksydacji „złego” cholesterolu (LDL).

Skutki niedoboru
W niektórych rejonach świata nadal aktualne są problemy zdrowotne związane z niedoborem witaminy C, np. szkorbut. U mieszkańców Skandynawii zauważono, że w czasie długich zimowych miesięcy wyczerpują się zgromadzone wcześniej w organizmie zapasy witaminy C i nawet spożywanie świeżych owoców i warzyw nie jest w stanie ich odbudować. U żeglarzy podczas długiego pobytu na morzu brak świeżych warzyw i owoców w diecie, także może doprowadzić do wyczerpania zapasów witaminy C. Pierwszymi objawami szkorbutu są obrzęki, zapalenie i krwawienie dziąseł często powodujące utratę zębów, następnie mogą wystąpić krwawienia podskórne (sińce), osłabienie mięśni i uszkodzenia stawów spowodowane krwawymi wylewami. Po pewnym czasie pojawia się anemia, owrzodzenie ust i stwardnienie mięśni nóg.
Umiarkowany niedobór objawia się pobolewaniem stawów, krwawieniem i rozpulchnieniem dziąseł, zmęczeniem, osłabieniem, spadkiem odporności na infekcje, drażliwością i zwyrodnieniem mięśni.

Najlepsze źródła naturalne

Owoce cytrusowe, owoce jagodowe, zielone liściaste warzywa, pomidory, kantalupa, kalafior, ziemniaki, papryka, pieprz.

Objawy przedawkowania
Przyjmowanie witaminy C w nadmiernych ilościach może spowodować formowanie się kamieni z kwasu szczawiowego i kwasu moczowego (chociaż przyjmowanie magnezu, witaminy B5 i odpowiedniej ilości płynów codziennie może powstrzymać ten proces). W rzadkich przypadkach bardzo wysokie dawki (powyżej 10 g dziennie) mogą wywołać przykre efekty uboczne, takie jak biegunka, poliuria (nadmierne wydalanie moczu), a także wysypki skórne. Jeśli pojawi się któryś z tych objawów, należy koniecznie obniżyć dawkowanie.
Witaminy C nie należy podawać pacjentom z chorobami nowotworowymi, podczas leczenia radioterapią i chemioterapią. Może ona zmieniać rezultaty leczenia. nadmiar witaminy C jest wydalany wraz z moczem.

Warto wiedzieć, że
Witamina C jest wydalana z organizmu w ciągu dwóch, trzech godzin, zależnie od ilości pokarmu w żołądku. Ważne jest utrzymanie przez cały czas wysokiego poziomu witaminy C we krwi, zaleca się przyjmowanie jej podczas śniadania i obiadu.
Duże dawki witaminy C mogą zmieniać wyniki badań laboratoryjnych.Przed wykonaniem badania krwi lub moczu, należy poinformować swojego lekarza o ewentualnym przyjmowaniu witaminy C, aby nie spowodować postawienia niewłaściwej diagnozy. (Witamina C może maskować obecność krwi w stolcu, uniemożliwiając wykrycie w badaniach skriningowych raka jelita grubego).
Osoby z cukrzycą powinny zdawać sobie sprawę, że wykrywanie cukru w moczu może być zaburzone przez przyjmowanie dużych dawek witaminy C.
Leki przeciwcukrzycowe takie jak chlorpropamid (diabinese) i sulfonamidy mogą działać mniej skutecznie, jeśli przyjmuje się je łącznie z kwasem askorbinowym.
U osób z wrodzonymi schorzeniami powodującymi gromadzenie żelaza w organizmie, takimi jak talasemia i hemochromatoza wysokie dawki witaminy C nie są polecane.
Tlenek węgla niszczy tę witaminę, więc mieszkańcy miast powinni zdecydowanie zwiększyć dawkę.
Kobiety stosujące doustne środki antykoncepcyjne powinny przyjmować dodatkowe dawki witaminy C.
Aby maksymalnie wykorzystać przyjmowaną dawkę witaminy, należy pamiętać, że działa ona najskuteczniej w połączeniu z bioflawonoidami, wapniem i magnezem.
Poleca się podwyższenie dawek witaminy C podczas przyjmowania aspiryny, która zwiększa trzykrotnie wydalanie tej witaminy i blokuje jej pobieranie przez płytki krwi.
Preparaty z żeń-szenia najlepiej jest przyjmować dwie godziny przed lub po zażyciu witaminy C albo po posiłkach zawierających dużo tej witaminy.
Aby zmniejszyć dokuczliwość przeziębień, należy przyjmować 1000 mg witaminy C dwa razy dziennie. Wykazano, że taka dawka obniża stężenie histaminy we krwi o około 40% (histamina jest substancją wywołującą przykre łzawienie oczu i nieżyt nosa).

Suplementy CaliVita zawierające w swym składzie witaminę C

Zapytania z Google:

  • jak obniżyć poziom histaminy
  • jak obniżyć histaminę
  • jak obnizyc poziom histaminy w organizmie
  • jak naturalnie obnizyc histamine

Comments are closed.