Witamina F (nienasycone kwasy tłuszczowe: linolowy, linolenowy i arachidowy)

Substancja rozpuszczalna w tłuszczach, złożona z nienasyconych kwasów tłuszczowych uzyskiwanych z pokarmu.
Jej ilość podaje się w miligramach (mg). Tłuszcze nasycone, wysoka temperatura, tlen niszczą witaminę F.

Zalecanej dawki dziennej nie ustalono, ale specjaliści sugerują, że przynajmniej 1 % przyswajanej codziennie energii powinien pochodzić z nienasyconych kwasów tłuszczowych.
Nienasycone tłuszcze pomagają w spalaniu tłuszczów nasyconych przy zachowanym stosunku 2:1.
Dwanaście łyżek stołowych ziaren słonecznika lub osiemnaście połówek orzecha pozwala pokryć całkowicie dzienne zapotrzebowanie.
Jeśli dostarczymy organizmowi wystarczającą ilość kwasu linolowego, dwa pozostałe kwasy tłuszczowe mogą zostać zsyntetyzowane.
Spożywanie dużej ilości węglowodanów podwyższa zapotrzebowanie na witaminę F.

Właściwości

  • Pomaga w zapobieganiu powstawaniu złogów cholesterolu w tętnicach.
  • Wpływa na zdrowy wygląd włosów i skóry.
  • W pewnym stopniu chroni przed szkodliwymi skutkami promieniowania rentgenowskiego.
  • Wpływa na wzrost i dobre samopoczucie przez regulację aktywności gruczołów i ułatwianie transportu wapnia do komórek.
  • Chroni przed chorobami serca.
  • Pomaga w redukcji wagi przez spalanie tłuszczów nasyconych.

Objawy niedoboru
Wyprysk, trądzik .

Najlepsze źródła naturalne
Oleje roślinne – z kiełków pszenicy, orzeszków ziemnych, olej lniany, słonecznikowy, szafranowy, sojowy; orzeszki ziemne, nasiona słonecznika, orzechy włoskie, laskowe, migdały, awokado.

Warto wiedzieć, że
Nadmiar w posiłkach witaminy F może prowadzić do niezamierzonego przyrostu masy ciała.
W celu uzyskania jak najlepszego wchłaniania witaminy F należy przyjmować ją łącznie z witaminą E podczas posiłków.
Osoby spożywające dużo węglowodanów potrzebują więcej witaminy F.
Każdy, borykający się z nadmiernym wzrostem stężenia cholesterolu we krwi, powinien zadbać o dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki witaminy F.
Chociaż większość orzechów jest bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, orzechy brazylijskie i orzechy nerkowca nie stanowią takiego źródła!
Należy ostrożnie podchodzić do modnych diet z dużą zawartością tłuszczów nasyconych.

Comments are closed.